5 april 2009

Aktiva veckan

Först och främst måste jag bara tala om att jag lärt mig något nytt, 36 år gammal. Efter alla år jag kört bil så har jag den här veckan, april år 2009, lärt mig att kolla lufttrycket på däcken, det ni! :-)

Annars har veckan varit kantad av roligt på jobbet, på kurs i ekonomisystemet, väldigt många promenader och jogging. Mina benhinnor tar alltid lite stryk efter för många veckors inaktivitet i övergång till tvärtom, därför har det blivit mest promenader.

(Bilden tog vi vid en härlig kvällsprommis, med denna utsikt. Något som man ofta ser just där vid den tidpunkten)

Men dagens jogg gick bra, i varje fall efter 2,5 kilometer när kroppen blivit uppvärmd. Stannade ett par gånger för att stretcha. Man ska aldrig underskatta en god stretch ;) Sen tänkte jag på Mialena som sprang maran i Paris idag och det bar mig framåt. Kan hon så kan väl "lilla" jag ta mig runt en 5:a liksom.

Himmel och pannkaka vad energi jag får i vackert, ljust väder. I helgen har jag därför städat något skåp invändigt och gjort lite snyggare på utsidan (läs: rensat bort en massa skräp som ska slängas). Det finns en hel massa kvar att pyssla med men lite kan man ju spara till framtiden, eller hur?


Barnen ville såklart hälpa mamma men tyckte nog mest om att leka, typ cykla och åka skateboard. De kunde dock tänka sig att ställa upp en snabbis på foto ;-)

Jo just det, idag gjorde jag något som är mindre kul. Ganska så vidrigt faktiskt, luktar blä, men det går ju inte att komma ifrån. Om man inte vill få översvämmning eller svimma av äcklig lukt. Jag har rensat och gjort rent golvbrunnen/avloppet under badkaret.

Under handfaten gör jag rent ganska ofta men under badkaret...hmm funderar jag lite så kommer jag fram till att det inte är gjort sen vi flyttade in för snart 3 år sen.
Vilka skitgrisar till familj vi måste vara!

Hur ofta gör ni rent? Och vem är det i er familj som gör sådant?

24 kommentarer:

Katinka sa...

Jag är en likadan skitgris som du Marie i sådana fall! Gör mycket sällan rent under badkaret, det är ju bara så äckligt med avlopp! Så du är inte ensam.

Härligt med jogg låter det!

Popprinsessan sa...

Oj, vad du har varit flitig med både det ena och andra!

Avlopp.. urk, det är vidrigt och jag brukar faktiskt sätta maken på det. Fast det är väldigt sällan måste jag också erkänna...

Idag har jag iaf rensat ut i frysen :-)

Åsa! sa...

Ja du... Vem tror du får dyka i avloppet? Jag naturligtvis. Det handlar om vem som står ut längst helt enkelt:)
Härligt att du är igång med löpningen, hoppas det ordnar sig med benhinnorna?!

Ingela la la sa...

Visst får man energi av vädret? Det riktigt spritter i kroppen.

Avloppen låtsas jag inte om, det tar mannen hand om.. Fast inte direkt för att det är avlopp utan för att det är han som städar här hemma..

Kram Ingela

Nipe sa...

Avloppen... hm, var sitter dom? Alltså, de tar min make hand om. Jag skyller på att jag inte hittar rätt verktyg i hans stökiga garage...

CharmKatti sa...

Eftersom jag har begåvats(?) med total okäönslighet mot avskräden och annat så är det ju oftast jag...ibland maken...

Jag såg dig allt idag när du tog långa, kraftfulla springsteg på väg mot färjan. Vi hade varit på barnjumpa.

kram!!

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Ha ha hur ofta vi gör rent??
Jag tycker inte vi gör annat..... & vi delar lika ;D

Dermalogica & Declor kommer från olika ställen men har samma kvalité. Jag använde decleor i många år före jag gick över till Dermalogica. Jag började till slut reagera på de eteriska oljorna i decleor tyvärr. nerolin var en av mina favoriter faktiskt!!

Ha en strålande vecka & Glad Påsk

Mamma Melissa sa...

Oj, vad du har huggt i!:.)) Men det krävs en äkta kvinna för att rensa avloppen... så det är jag som gör det i familjen;.) Och hur jag vet hur ofta jag skall göra det? Jo, när det blir stopp i handfatet så är det dags;.))

Speja sa...

Åh, tyvärr måste jag medge att vi tar nog inte tag i just sådant förrän det är tvunget. Och vi turas om, fast för det mesta är det nog maken...

Duracellmamman sa...

Oj 3 år är en lång tid att inte göra rent där under :-D

Själv är jag en sån där städmaskin, här städas konstant, ja till och med under badkaret :-D

Uppdelningen är lite olika, beror på vem som har tid. Just nu när jag har så mycket kring mig sköter min man den mesta av markservicen. Men när jag har mindre, dvs inte jobbar dygnet runt brukar det nog vara mer än regel än ett undantag att jag tar den vardagliga städningen, medan vi delar på veckostädningen.

Trevlig vecka!

Varma kramar!

Louise sa...

Ajdå så du är inte Gaisare ;-) ? Jag är det bara för att Mats är det...tur att jag inte hade något eget fotbollsintresse när vi träffades, ajg övertalades lätt att bli Gaisare :-)

Vi var inte på Plikta (men är där rätt ofta också, vi bodde tills för 4 år sedan jättenära Plikta men inte nu, nu bor vi i Johanneberg). Vi var igår vid Näckrosdammen och sedan vid lekplatsen utanför Universeum (den har ett skepp som baren älskar att klättra i).

Jag får också fantastikst med energi när våren kommer. Det är så härligt efter vinterns rätt trista sista tid.

Avloppen rensar jag, när det görs. Jag är inte så äckelmagad men det är inte en favoritsyssla om man säger så...

Hoppas du får en lika trevlig/rolig/positiv och aktiv vecka denna vecka.

Kram!

Åsa sa...

Oj det var inte illa!! Men man lär sig något nytt varje dag!! :-)

Jo det är nog vi båda som rensar.. jag nog inne i huset och Dennis utomhus...eftresom vi har egen tank å så...

☆Soya☆ sa...

Halloj!

Va kul med en till gala-mamma!
A-Bay har superfina kläder. men min lilla tös är ännu lite för liten tyvärr :P

Funderat nått på klänning till galan?
Kram och ha en fin dag!

Susjos sa...

Jag förstås! Oftast i alla fall,men det händer att mannen i huset ibland tar del i den tråkiga uppgiften oxå...
Kul att du oxå joggar! jag var ut idag på en 5km runda,gick faktiskt mycket bra! Men det är klart,ingen snö längre och strålande sol,och musik i öronen..Yes!

Duracellmamman sa...

Kikade förbi med massor av varma Påskhälsningar nu innan jag imorgon tar en välbehövlig paus från datorn en vecka!

Glad Påsk!!

Kramis!!

☆Soya☆ sa...

Ja jag ha hittat en klänning men sen är jag väldigt velig så jag hinner ju ändra mig :)

A & Lilla P sa...

Här är utan tvekan en till skitgris! Bävar för hur det skall bli nu när vi skall flytta och jag faktiskt måste ta tag i allt sånt.

Fast det kanske skulle kunna vara makens jobb?...

A & Lilla P sa...

Flytten går inte så långt... Ungefär 400 meter...

Ha en härlig kväll!

Unknown sa...

Va? Ska man kolla lufttryck själv? Nää - vad ska då personalen på macken göra hela dagarna? ;)

Mina benhinnor blev mycket bättre efter att jag börjat vräka i mig omega 3-kapslar, och så stretcha dem. Stretch löser en hel massa problem!

Badkarsavloppet är det jag som sköter, jag är minst äckelmagad. Och så är det mest mitt hår som fastnar där... Hur ofta, hm, när det blir stopp? Jag fäller massor så det blir rätt så ofta, tyvärr!

Spring fint i vårsolen!

Unknown sa...

Stretcha benhinnorna menar jag ju förstås, inte kapslarna, haha!

Hannah sa...

Hej Marie! Hannah här, din grannes syster! Jag är ju en jäkla pedant och rensar brunnen åtminstone tre gånger per månad...Men eftersom jag gör det så ofta, blir det inte lika traumatiskt! Lukten är då överkomlig! Hehe...Ha det gott. Kram

ia sa...

Hej!
När åker du?
Själv drar jag vid fyra tiden
Det mesta är klart.
Badat katten i neon & satt lysdioder i hucklet.
Fixar just nu hjullagren på kvasten, det blir raketbränsle i år.
Om vi inte syns där önskar jag dig en riktigt
GLAD PÅSK!

Miafia sa...

Katinka: skönt att inte vara ensam :)

Pop: frysen borde jag oxå göra. Well done!

Åsa: det blir bra med hinnorna och våren är underbar att ta sig ut i :)

Ingela: vad skönt att maken städar. Min är expert på att dammsuga.

Nipe: hahaha då får maken skylla sig själv helt enkelt.

Katti: vet inte om de var så långa och kraftfulle, men framåt gick det *s*

Sessan: blir väldigt nyfiken på Derma, kanske ska ta och prova när jag tröttna på Decleor. Trist att du reagerade på oljorna :(

MammaMelissa: visst är det så. En äkta kvinna är vad jag är och DU med :-)

Speja: det verkar vara ett vanligt fenomen. Man tar i det när det är tvunget.

Duracell: jag börjar verkligen förstå ditt namn. Jisses vad ni är flitiga. Vi har i stora drag rent och fint hemma, faktiskt *s*

Louise: lekplatserna är slående lika. Mina föräldrar bor nära Plikta så där är vi rätt ofta när vi hälsar på.
Jag håller på IFK men har 3 Djurgårdare hemma så det är kamp *s*

Åsa: man lär så länge man lever :)

Soya: ska bli himla kul att hitta en klänning, än finns det tid så du hinner vila lite till *s*

Susjos: våren är perfekt när det kommer till jogging. Jo jag ska ju springa 2.1 mil snart så det är bara att kämpa på :)

A: du får tänka på hur skönt det är när det är gjort. Ta på ett par handskar och stäng näsan så är det gjort på ett kick OM nu maken vägrar vill säga *s*

Mialena: jo du har en poäng där, men jag är ju så envis och ska bara göra själv :) Det var faktiskt kul...hahaha jag har blivit knäpp!
De där kapslarna låter himla bra, vet att du nämnt innan. Det blir hälsokost nästa :)
Mmmm jag fäller ju oxå, Micke brukar säga att jag är värre än en hund...så därför tycker han nog att det ligger på mig...

Hannah: nämen se på fasen vad kul att du är här. Du och syrran är lika på städpunkten hör jag. Har du för lite så kom över och ta min brunn med vetja *s*

Massvis med kramar till er alla!!

Katinka sa...

En underbart härlig Glad Påsk till dig och familj Marie! Hoppas ni alla får det mysigt och härligt!