24 februari 2009

Luften är fri, luften är FRI

Helt plötsligt kom jag att tänka på denna fras som så många gånger kunde reta gallfeber på mig.
Speciellt när man fått höra den 10 gånger om. Speciellt jobbigt var det när någon kille körde den i skolan...kanske var jag tacksam att reta, eller nåt!

Jag har då aldrig kört den mot någon *rodnar lite eftersom det är fult att ljuga* Det har mamma sagt!

När jag ändå är inne på luft så kommer jag osökt och sorgligt in på den i stan. Luften i STORASTADEN alltså.
Den är helt bedrövlig, utan att överdriva. Det luktar AVGASER, det är alldeles smutsigt på husfasaderna, på knappen på övergångsstället, ja säkert på de flesta utsatta ställen.
Det känns när man andas. Nu låter jag väl som en riktig gnällkärring, men jag tycker faktiskt att det är riktigt skrämmande.
Jag är en "bov i dramat", mina händer är också smutsiga eftersom jag kört bil i alla år.
Men ibland är det faktiskt svårt att göra kloka val så som samhället ser ut.

Jag har helt ärligt inte varit så känslig och kinkig förut, några tankar i ämnet har säkerligen passerat, men inte mer.
Jag har en teori om varför, nämligen att sen vi flyttade ut till ÖN så blir skillnaden mer påtaglig.
Visst vi har trafik därute med, men inte alls i samma utsträckning. På ÖN är snön i stort sett vit och fin. På ÖN är det skönt och uppfriskande att andas ute i det fria.

Mest av allt skulle jag vilja säga att luften här, den skulle jag vilja uppleva NU.

Makalöst vackra bilder som min syster och man tagit på Hawaii alldeles, alldeles nyligen.

11 kommentarer:

Katinka sa...

Åhh, vilka underbart vackra bilder ju!
Och visst förstår jag skillnaden i luften från en ö och mitt inne i stan. Jag bor mitt inne i stan så jag känner inte av det direkt ju...

Unknown sa...

Vad fint!!! Jag vill också åka!

Bo mitt i storstan på en ö är inte kul, speciellt inte en ö vars soptippar tydligen kommer vara fulla nästa år... Din ö låter mycket trevligare!

Åsa sa...

Ja skrämmande, det var länge sedan jag var i stan å längtar inte dit heller, i så fall åt andra hållet, längre bort....

CharmKatti sa...

Bilderna ser ut som dom är tagna ur en sagobok, så overkliga på nåt sätt. Men oerhört vackra!

Och visst är vår ö bra!!!!!!!!

Åsa! sa...

Vet du va´ Marie... Jag håller med dig! Storstadsluften är bedrövlig. Jag inbillar (?) mig att jag får metallsmak i munnen när jag är i Stockholm. Inte alltid, men vid vissa väderlekar, om det är riktigt varmt tex.
Va du glad du att ni inte bor där med era barn, ö-livet måste vara många gånger hälsosammare!

Popprinsessan sa...

Bor ju inte i Sthlm, men i en hyffsat stor stad och jag har också funderat en del på det här med luften eftersom dottern har astma. Tycker att var och varannat barn har problem med astma nuför tiden, kan inte alls minnas att det var så när jag var liten! Känner ingen i min ålder som hade astma. Men nu är det ju hur många som helst. Skrämmande! (Även om det inte bara har med luften att göra.)

Miafia sa...

Katinka, visst är det så. Jag har ju oxå bott i stan.

Mialena, oj det låter inget trevligt med överfulla soptippar. Nog jobbar de för lösning, eller?

Åsa, jag tycker det är härligt att ha lite puls i närheten. Vet inte om jag skulle trivas längre bort...men man ska aldrig säga aldrig ;-)

Katti, vår ö är kanoners :-)

Åsa, hurra för hälsosam miljö!

Pop...visst är det skrämmande att astma och allergier ökar. Det måste helt klart bero på miljön...

Unknown sa...

Det tvivlar jag på, huvudet i sanden är en välanvänd taktik här...

Susjos sa...

Hej! Trevlig blogg du har,finns mycket att läsa!
Tack för kommentaren i min blogg!
Jag är oxå en joggare...som vid väldigt få tillfällen känner eufori av att jogga,oftast är det jobbigt!
Ha det!

Anonym sa...

Hej!
Nu har vi äntligen fått igång Mammablogg Galans egen hemsida! Där inne kan Du följa arbetetsgång med Galan, men såklart även kika på vilka andra härliga Mammabloggare som har anmält sig!

Ska bli jätte kul att träffa Dig den 4 juli 2009 i Göteborg!

http://mammagalan.se/wp

Vi Önskar Dig en härlig Onsdag!

Kram

Duracellmamman, SessanochPrinsessan & Wojtan

Miafia sa...

Susjos, vad kul att du ville hälsa på hos mig! Du har oxå en väldigt härlig blogg som jag kommer att besöka igen!

Duracellmamman med flera, tack och vi ses!