13 oktober 2008

Blåsfortsättning

Idag är blåsan ännu värre. Vätskefylld, röd och ömmande!
Det var minsann lite besvärligt att få på sig skon i morse och ännu besvärligare att gå i den. Skon åker av när jag kommer till jobbet, för barfota känns som ett skönt alternativ. Jag funderar på om jag ska ta hål eller inte. Efter lite googlande, som vanligt, så verkar det som om budskapen varierar mellan, nej ta inte hål och jo ta hål.
Maries sunda förnuft kanske kunde få bestämma men jag undrar vad era erfarenheter är.
Åsa, Mialena, pappa och andra hur brukar ni göra?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Marie! Angående blåsan så värm en nål och gör ett litet hål låt vätskan rinna ut. Försök ta det försiktigt så att skinnet sitter kvar så fixar sig detta på ett par dar. Pussar å kramar från götet!

Åsa! sa...

Såhär illa beter jag mig... Egentligen ska man ju inte ta hål. Sålänge blåsan är hel är det rent och fint, tar man hål finns risken att man får in bakterier = en infektion. Men jag gör som människan från Götet, kan liksom inte låta bli...
Är du duktig och kan låta bli blåsan torkar den snart in... Har du någon träningsvärk förresten???

Unknown sa...

Ajajaj! Jo det bästa är ju förstås om blåsan kan torka ihop av sig själv. Men så här skulle jag göra - fast man inte ska (älskar att pilla hål på saker!) - tvätta hela foten, och så runt hela blåsan med sårtvätt (eller medi-swabs från apoteket, de är kanon). Låt torka. Ta en ren nål (eldad på alt spritad - och stick försiktigt på lägsta punkten (alltså lägst när du står upp). Sitt sen still ett tag och låt allt rinna ut och torka ordentligt - pilla inte! - och så på med stor Compeed. Aldrig fått infektion när jag gjort så.

Miafia sa...

Jag kunde inte hålla mig utan tog hål på den. Försiktigt och precis som ni beskrev. Hade dock ingen Compeed på jobbet men hittade något annat bra. Nu känns det okej när jag sitter här barfota...ja det ger sig säkert snart.

Åsa jag har riktigt ont i mina lår men tror att det kommer att kännas ännu mer imorgon. Är rätt så slut i kropp ochknopp men på ett bra sätt ju!

Anonym sa...

Jag ar SA stolt att du genomforde loppet och att framforallt fick en sa bra tid, jag e mycket impad!
Det ar ju nagot forsent att tipsa om din megablasa men... Jag far ALLTID sadana blasor, precis pa samma stalle (kan de va pga av samma gener) och jag gor ALDRIG hal pa blasorna utan later de torka ut av sig sjalv, det laker sig bast da. Men men... Mer blasor lar du fa...
Forresten, nu ar Ann OCKSA an(n)mald till Goteborgsvarvet. Tack for inspirationen Marie o pappa! Gbg here we come...
Kram

Miafia sa...

Nämen vad roligt att lillsyrran är stolt över storsyrran, man bockar och bugar! :-)

Menar du att vi har samma ANNlag vad gäller blåsor? Det får vi gå till botten med...vi får nog gå på far i ämnet *s*

Tack för tipset ANNgående blåsan, men jag hade ju redan hunnit ta hål. Ska prova att låta bli nästa gång... för att jämföra liksom ;)

Sååå himla kul att vi ska springa GBG-varvet allihop. Jag längtar faktiskt....va var det verkligen jag som sa det *gapar av förvåning* hahaha
Pusskram

Anonym sa...

Men Marie detta med att fotografera blåsor? Urrk:-)
Mitt tips är att du slutar springa såå långt. /Peter