24 juni 2008

Borta (fast ändå hemma) underbart bra, men hemma bäst.

Så var vi tillbaka på ön, icke ännu helt uppackade då vi kom hem med betydligt mer saker än vad vi hade med oss. Moster Ann och Fred och mormor och morfar skämmer ju bort oss så det står härliga till, tack godingar!

Vi har haft det jättebra och tiden har flugit i väg. Om jag ska försöka sammafatta det hela lite kort så har vi umgåtts, ätit, druckit vin, sprungit (1 gång bara), haft midsommarpicknick under tak, träffat Freds härliga syster som var på snabbvisit från London, varit på Liseberg i ösregn och inte att förglömma åkt bil.

På torsdagen åkte jag och hämtade syrran och Fred på den STORA flygplatsen Landvetter. Det var så härligt att ses igen!


Fred till vänster, syrran till höger och i
mitten står en svensk vän från Washington.


Vet inte riktigt hur glada de blir på mig
nu när jag lägger in denna bild, men jag
chansar vilt ;-) Torsdag em och de är trötta,
fullt förståligt efter en lång resa.

På självaste midsommarafton tog jag och pappa en joggingtur, syrran fick "tillstånd" att sova ut och har lovat att springa med mig i Stockholm då hon kommer upp.
Det här blev min andra låååånga sträcka, som slutade på 11 km.
Pappa hade lite synpunkter på min teknik och de första 3-5 km fick jag tänka på hur jag satte ner fötterna. Jag sätter tydligen inte i foten som man ska utan "trippar" på tå vilket kan bli ansträngt. Försökte dunsa i hälen och var helt 100 på att jag hade bra isättning, men tydligen inte. Vänster fot har jag mer bekymmer med än höger. Tror att jag är kortare i fästet/muskeln där och får helt klart försöka jobba mer med det.
Armarna svänger tydligen lite för mycket med så nu får jag allt finslipa mer än en sak, men det löser sig!
Turen gick nästan helt i plant tecken, någon liten lutning här och var men inget nämnvärt, på asfalt. Det var motvind hela vägen fram till vändning vilket självklart var tungt, men då blev det ju desto lättare hemåt med vind i rygg. Och som vanligt går det bättre för mig efter cirka 6 kilometer då jag är ordentligt uppvärmd. När jag gick i "mål" var jag såklart spaghetti i benen, men det kändes riktigt gött! Det var kul att springa med papsen, tack för sällis:-)

Resultat:
Tid- 1:13:29
Lägsta puls- 85
Medelpuls- 174
Maxpuls- 221
Slutpuls- 179
Kaloriförbrukning- 948
Fettförbränning- 53 g
Superbra med sådan hög kaloriförbrukning med tanke på resten av dagen. Vi kom hem och gjorde iordning oss för att sen fixa ihop picknick-korgen. Vi träffade min faster, hennes man och deras sällskap vid Slottskogens sedvanliga Midsommarfirande.
Det regnade periodvis men vi hade en kanonplats under tak.




Jordgubbar ett måste!


Jag och pappa. Se hur pigga och fräscha vi
är :-)


Fred, syrran, mamma och Marcus, och alla
pysslar med olika saker.


Sillmiddag hemma på kvällen, mumsigt!

På söndagen var jag, syrran, barnen och Jörgen (vän till syrran) på Liseberg i ett antal timmar.
Det regnade väldigt mycket, men det var lite folk så vi fick åka en hel massa utan jobbiga köer. Blöta blev vi dock, men det bjöd vi på *s*


Dessutom går det ju att torka rumpan så
fint:-)







Mina barn är precis som jag när jag var liten och åker allt de bara får åka. Jag provar såklart allt nytt och denna gången var det Uppsvinget, hua det gör jag aldrig om!
Jag står gärna stabilt på marken och tittar på även fast jag blir nervig när jag måste titta på mina modiga barn. Jo, jag har allt blivit mer försiktig med åldern, det är bara att konstatera!
Men var tid har sin tjusning har jag hört och DET är jag övertygad om!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, Liseberg, vad kul! Jag åker också precis allt... :)
Det är nog lättare att lära om viftandet med armarna till rätt sort än att lära sig att använda dem dem alls - jag har ingen nytta av mina öht! Film & foto är ett hett tips!

Anonym sa...

Nëa och jag har aldrig vart på Liseberg. Som tur är eftersom jag blir illamående av minsta lilla karusell. Nope tacka vet jag nyckelpigan på Grönan. /Peter

Miafia sa...

Mialena: Jag tror att jag får selektera tankarna lite så det inte blir för jobbigt...armar, fötter, steg osv osv. Det ska ju vara kul och härligt att springa! Samtidigt vill jag ju bli bättre och då tar jag till mig allt jag kan, hmmmm lite dubbelt där *s*
Får väl se till att gubben filmar mig "in action" so to speak. Så får vi se hur kul det blir hihi...
Tack för tips!

Peter: Bättre du står stadigt så får Nea åka. Hon är väl inte lika kinkig som far sin?!
Liseberg är en fin park och MYCKET större än Grönalund, så det så ;-)

Unknown sa...

Absolut, en sak i taget! Film är verkligen kanon, jag undrade hur jag ens tog mig fram första gången jag såg mig själv springa...

Miafia sa...

Filmades du i början av din "karriär" och i sådana fall vad är skillnaden mot idag?

Unknown sa...

Inte film, men jag har en fotogalen karl så bilder finns det en del. Bra det med!