15 juni 2008

Tiden går för fort.

Både vad gäller helgledighet och jogging (fast om man ska se krasst på det så är det väl snarare så att jag bara är låååångsam!)

Vaknade upp denna söndag runt kl. 10 och tog genast min vilopuls, som låg på 58.
Efter att ha googlat (jag bara älskar google) så har jag fått information om att vilopulsen kan variera beroende på olika faktorer såsom överträning, begynnande sjukdom eller förkylning, sömnbrist, stress, brister i kost- eller vätsketillförseln (eller att man konsumerar stora mängder koffeinrik dryck. För att sänka sin vilopuls krävs en längre tids konditionsträning med både högintensiva, medel- och lågintensiva (men tidsmässigt längre) pass.

Jag får nog ge det ett par månader med andra ord och börja variera min träning mer än idag, både vad gäller längre pass och intervallträning (för att få bättre kondition och bli snabbare).
Variation förnöjer!

Klockan 11:30 begav jag mig ut på dagens joggingtur och jag bestämde mig redan från början att ta Fortrundan som är 6.54 km. Använde idag och även förra gången min astmainhalator eftersom jag blir så tung i andningen av "pollenskiteniluften" annars. Den verkar fungerar som den ska, tack doktorn! :-)
Det kändes gott att springa, varmt men varierat med skuggan i "skogen" och blåsten nere vid vattnet så var det riktigt skönt. Jag hade dessutom med en flaska vatten vilket var ett smart drag :-)
La mig på ett långsamt tempo för jag orkar mer och längre då (ganska så givet va!). Ett bra val eftersom det funkar bäst på mig när jag är ute ensam. Fartlek, intervaller och dylikt ska jag jobba med snart men då behöver jag verkligen ha med mig sällskap som kan puscha mig. För tillfället får jag vara glad och tacksam över att/om jag går ner i vikt. Blir jag lättare i kroppen så blir det också lättare att springa!

Mina resultat idag blev
Tid- 44:28
Lägsta puls- 99
Medelpuls- 177
Maxpuls- 209
Slutpuls- 158
Kaloriförbrukning- 592
Fettförbränning- 26 g

Innan jag tar min välförtjänta "lägga mig till rätta i soffan och glo på tv pause" så måste jag ju berätta att jag härmed är anmäld till både Midnattsloppet 16/8 och GöterborgsVarvet 16/5 2009. Utan detta spikat så vore jag nog kass på att hålla igång med löpningen!

Kram på er!

8 kommentarer:

Åsa! sa...

Låter som om du fick till en riktigt skön runda! Jag och Herrn i huset har tänkt anmäla oss till Lidingöloppet 1,5 milen. Det är bra att ha nån "morot"...
Använder du dig utav Jogg.se? Jag tycker det är en helt okej sida att bokföra sin träning på!

Miafia sa...

Hej Åsa!
Ja en morot är ett måste...
Kul att springa tillsammans, jag passade på att anmäla sambon till GbgVarvet när jag ändå höll på ;-)
Jag använder mig av jogg, tycker det är en ypperlig sida!

Unknown sa...

Kan du få fram en graf över pulsen? Testa att sova med pulsbandet på, rätt intressant att se hur pulsen hoppar medan man drömmer!
Jag ska också springa Varvet! Igen - måste ju ha revansch på tiden!

Miafia sa...

Näää sådan finess tror jag inte denna klocka innehar dessvärre.
Men det låter oerhört intressant att få fram en graf. Ska se till att nästa har alla möjliga bra funktioner. Vad har du för klocka?
Kul att du ska springa igen, det är både förtroendeingivande för mig att höra och starkt gjort av dig!

Unknown sa...

Garmin Forerunner 305. Den reggar allt möjligt bra, och så kan man tex få fram en karta över hur jag ska hitta hem igen (samma väg som ut), kanon! Vad har du?
Varvet igen ska bli skoj. Kompisen som lurade mig att anmäla mig i år och sen backade ur ska vara med nästa gång, vi får väl se om jag klår henne :)

Miafia sa...

Godmorgon!
Den låter ju super med karta och allt, bra att kunna springa lite på måfå och att hitta hem såklart *s*
Min är en billig, förenklad variant som jag fick med i någon tidning men en bra början i varje fall.
Jag fattar inte riktigt hur jag ska orka springa i 2.1 mil, men det är en bit kvar så om jag bara tränar rätt ska jag nog kunna ta mig runt.
Om du inte klår henne så klår du ivarje fall din tid!

Unknown sa...

Varvet kommer gå så bra så! Det finns många som går jättetidigt, det var bra för motivationen! Och så all publiken som hejade förstås!
Billig eller inte, den verkar ju kunna spotta ut en hel massa bra info!
Fartlekstips förresten - på din skuggblandade runda - spring fortare i skuggan än i solen. Enkelt och roligt!

Miafia sa...

Det är ju låååångt kvar och många svettiga timmar i spåret, så runt ska det gå!
Härligt med go och glad publik, det bär fram en på ett positivt sätt!
Tack för fartlekstips, ska prova nästa gång!