14 juni 2008

Vilopuls dag 1.

Så har jag då mätt min vilopuls för första gången och den låg på 61.
Självklart så måste jag googla mig fram till om huruvuda detta är fågel, fisk eller mittemellan och jag hittade följande info:

"Vilopuls, den puls brukar man ha när man vaknar eller när man har vilat under en längre tid. Vilopulsen är ett mått på hur god kondition man har. Är man i normal form ska ens vilopuls ligga på omkring 60 - men genomsnittet är 72. Har man bra kondition ligger ens vilopuls förmodligen runt 50 - tävlingscyklister eller längdåkare har ofta en vilopuls som ligger omkring 35."

Jag är alltså normal i det sammanhanget i varje fall, puh vad skönt *s*
Det ska bli oerhört spännande att följa min pulsutveckling. För jag antar att om jag fortsätter, vilket jag kommer att göra, att träna kontinuerligt så ska pulsen kunna bli lägre.

Har läst att man ska kolla sin vilopuls 3 dagar i rad för att sen räkna ut snittet, så fortsättning följer.
Just det, jag passade på att kolla Mickes puls och han låg på 44. Sicken rackare till att ha överraskande bra fysik ;-)

Ha en härlig lördag mina vänner!

Inga kommentarer: