27 januari 2009

Premiäråket

skedde igår. Premiäråket kallas det eftersom det inte inträffat på mer än 10 år.
Marie transporterade sig själv med kommunala färdmedel hela vägen till sitt jobb och hem, det ni!

Marie tyckte att det gick alldeles förträffligt och Marie har nu införskaffat sig ett månadskort.

Det tar hela en och en halvtimme, en väg. Nu satte säkert några i halsen!
Men låt mig då förklara. Tidigare har jag spenderat tid i bilen (allt från 1 tim och ibland mer på grund av galna köer, en väg). Det är dessutom dyrt som tusan med bensin, det ska dessutom betalas trängselskatt.
Kontentan är att jag "förlorar" lite mer tid, men spar en hel massa pengar som kan läggas på annat kul. Jag promenerar mer till och från mina transportmedel som är buss, färja, buss och buss igen och sen hem buss, buss, färja och buss, ja ni förstår va? Jag får mycket mer frisk luft, jag blir piggare. Jag kan läsa, sova, vara social (om jag orkar, med mitt morgonhumör *s*)

Vissa dagar kan det däremot bli lite körigt med lämning och hämtning på dagis då Micke jobbar så oregelbundet. Jag kan ju knappast begära mer hjälp av Marcus än vad jag får idag. Han är så go som hämtar lillebror lite nu och då.
Dessa "de köriga dagarna" får jag lov att ta bil, men det ska förhoppningsvis inte bli så många.

Jepp kära vänner så kan ö-livet vara, men vi har valt det själva och det är det BÄSTA vi gjort!
Så kanske man också kan tycka att det vore bättre att jobba närmare hemmet, men har man funnit ett jobb som man trivs med så känns det inte särskilt hårt.
Man är anpassningsbar helt enkelt!

24 kommentarer:

CharmKatti sa...

Du är bra som åker kommunalt!
Själv skulle jag aldrig klara det. Eller jag har gjort det, men åksjukan blir bara värre med åren.
OCH, eftersom det tar 20 min med bil till jobbet och 1½ timme med buss så är min tidsvinst mer värt än bensinpengarna. Men det är ju jag det. jag skulle gärna åka buss om det var lite smidigare för mig. Men du är bra som gör det!

Unknown sa...

Du är så duktig, darling! Det bästa av allt är att pengarna som vi sparar på att du åker kommunalt går till att investera i en ny bil! Nja, kanske - kanske inte! Men det tar vi en annan gång. XD

Skämt åsido så skulle jag också åka kommunalt om jag bara kunde. Väntar med spänning på vissa andra lösningar som jag läst på Vaxholms kommuns hemsida (båtpendling).

Passar på att göra reklam på kärestans blogg: http://www.vaxholm.se/dman/Document.phx?documentId=gk01909111514381&cmd=download

PDF ^^

Sen löser vi nog hämtningsfrågan galant - blir värre när junioren börjar i skolan borta på regementet. När Marcus är i moppeåldern kanske det går smidigare...

Åsa! sa...

Så klokt, både för ekonomin, naturen och gratis avkoppling och motion. Verkar bara vara vinnare på ditt nya transportmedel!
Spara nu de pengar du annars skulle lagt på bensin och gör något skoj för dom!

Nipe sa...

Duktiga du! Jag skulle också vilja åka kommunalt, men precis som för CharmKatti, det tar tre ggr så lång tid och barnen skulle behöva vara ännu längre på dagis/skola.
Allra helst skulle jag vilja cykla till jobbet, men 37km är ju lite långt på morgonen...

Miafia sa...

Katti, inte kul att bli åksjuk. Förstår att du bilar!

Micke picke, vi kämpar på så löser sig nog allt. Tack för länk..ska titta när jag hinner ;-)
Puss

Åsa, ja inte minst ur miljöaspekt är det kanon...
Skoj ska jag/vi ha :-)

Nipe, ja det är ju det där med stressen..att hinna handla...att hinna hämta osv osv.
Man får helt enkelt utgå ifrån sin egen situation, allt det praktiska måste funka först! Buss passar inte alla, buss funkar inte överallt.
37 km är ungefär lika långt som jag har...tror att jag oxå lämnar cykeln hemma *s*

Tant Janet sa...

Jag beundrar dig som åker kommunalt. Jag tar själv bilen in till stan varje dag. Vart jobbar du?? Kram

Katinka sa...

Men ölivet måste vara suveränt på så många sätt så jag förstår verkligen att du offrar lite tid på kommunikationer och allmänt krångel.

Anonym sa...

Vad duktig du ar Marie som aker kommunalt. Det ar inte alls tokigt att slippa kora, slippa bli arg pa ALLA darar till forare - ok manga iaf. Tank vad mycket energi du sparar bara pa det (vet ju hur lika bade du och jag ar pappa bakom ratten ;).
Tank vad manga bocker du hinner beta av. For mig tar det ca 1 timme till jobbet per vag, laser som bara den...
Kram pa dig

Anonym sa...

Hejsan från Götet! Har hittat in på bloggen av ren nyfikenhet igen, och måste påpeka att jag såg ett litet skrivfel på ett av inläggen,skall väl vara morsan ni brås på eller? Jag är ju så lugn och cool bakom ratten,har ju kört prickfr """"" ja ja ja du vet!
Puss å kramar framsidan.

Miafia sa...

Jeanette, det går faktiskt himla bra. Jag är glad att jag tog steget. Jobbar bakom Kungliga Tennishallen..i stan mot Lidingö.

Katinka, jaaa så är det onekligen. Det är en sådan avstressande lugn miljö och perfa för ungarna för att inte tala om somrarna med grill och kvällsdopp :-)
Men stan är oxå härlig på sitt sätt, den har puls!

Ann, du kan inte ha mer rätt..nu slipper jag sitta och svära och skrika högt åt alla dessa dårar i trafiken *s*
Mmm vi är nog rätt lika far du och jag, haha.
Skönt att läsa är det. Har du läst slut dina Stieg Larssons?
Btw såg ditt mail men har inte hunnit svara...tack för tips. Micke har nu införskaffat Californication säsong 1 :-)
Puss och kram

Pappsen, nu ska du inte vara så petig och påtala fel så att alla andra märker *s*...du vet väl att även solen har fläckar ;)
Håller med om att du kört prickfri i ALLA DESSA ÅR (ja det är väl ungefär miljonte gången vi hör det) *s*...men att du är lugn, det går bort käre far.
Puss och kram

Unknown sa...

Nej nej, inte "förlorad" tid! Istället tid du kan lyssna på så himla många bra böcker! :) Se till att sitta längst fram bara.

Anonym sa...

Hej! Idag har jag tittat in och se och häpna jag lämnar även ett inlägg. Du vet väl att du ALLTID kan fråga dina kära grannar om det kör ihop sig med hämtning. Det är inte jobbigare att ta hem 3 än 2, snarare lättare. Kram

Anonym sa...

Hejsan igen från Götet! Det lilla skrivfelet jag påpekade,var från min dotter Ann. Ni var lika ""pappa" bak ratten,stämmer förvisso för mamma har ju inte körkort. Meningen var att detta skulle vara kul (Ha Ha Ha). Jag tycker att dina bloggpolare skriver mycket bra ock kloka inlägg. Pussar och kramar från Framsidan.

Jag sa...

Välkommen till gänget- Vi som åker kommunalt från ön!
Himla trevligt och smidigt faktiskt, för mig blir det en uppfriskande morgonpromenad till färjan sedan en läs stund på bussen med Mix Megapol i öronen. Sedan susar man förbi alla bilister som sitter i köer och bara det får ju en att dra på smilbanden ;-)

Popprinsessan sa...

Vad härligt för dig att det funkar att åka kommunalt! Innan jag fick L så åkte jag tåg till jobbet. Det var en liten promenad till tåget, tåg i 1h och så en promenad på 20 min (eller cykling på 5-10 min). till jobbet. På morgonen läste jag lite och vilade lite. På em vilade jag oftast och kom hem ganska pigg. Trives ganska bra med det. Min tanke när jag började jobba efter L var att cykla till tåget, och sedan cykla till dagis på hemvägen. Men.... det blev bilen... Tjänar väl inte supermycket tid, det tar 40-60 min med bil men å andra sidan så gör det inget om jag blir 5 min sen från jobbet. Det funkar ju liksom inte när man åker tåg - om de inte går väldigt ofta. Nu passar jag på att lyssna på Adam & Gry på Mix Megapol på morgonen och ljudbok på em när jag kör hem. Tyvärr hinner jag inte få så mycket syre av att gå till och från bilen...

Popprinsessan sa...

Förresten, du har fått en liten bildutmaning av mig :-)

Miafia sa...

Mialena, jag lyssnar på musik och läser. Det är underbart!
Varför är längst fram bäst?

F. Anna, kul att du tittar in lite nu och då. Jag tackar med värme för att du/ni är så goa och kommer mest troligt att tack ja till det fina erbjudandet!
Kramar

Papsen, nu hajjar jag *s* Det tog tid innan poletten trillade ner!
Visst är mina bloggpolare bäst :-)
Puss och kram

Millahual, tack för välkomnandet:-)
Kan bara hålla med om att det är himla smidigt. Me like it!
Vi kanske ses på bussen någongång :-)

Popprinsessan, man gör som sagt det som passar en bäst. Jag har ju kört bil i många år. Man fastnar ju gärna lätt i vanor. Men det är ju till för att brytas ibland *s*
Jag ska anta din bildutmaning, kanske inte idag (behöver umgås lite med barnen) men det kommer jag lover!
Tack för utmaningen :-)

Berne sa...

Hej
Ser att du springer eller tänker springa en del "motionslopp". Kan rekommendera Falkenbergs stadslopp sista lördagen i juli varje år. Inga backar, trevlig miljö (del av loppet utefter Ätran) och en mil långt.
Du nämner Göteborgsvarvet. Vet inte om du sprungit det förut men jag har sprungit det 8 gånger, och den klart bästa gången var första gången. Inga förväntningar mer än att ta sig runt o alla dessa människor runt hela banan, som bara hejade på mig.

skickar som vanligt med en kram /Berne

Unknown sa...

Lättare att ha koll på var man är ifall man är väldigt inne i boken - så man inte missar att hoppa av på rätt hållplats alltså :)
(jepp, jag har testat det, lite onödigt)

Tant Janet sa...

Du har fått en utmärkelse av mig.

Katinka sa...

Du är bra snäll du Marie! Blir ju riktigt rörd ju! Kram på dig!

Unknown sa...

Du har nåt litet hos mig... :)

Nipe sa...

En liten utmaning finns på min blogg. Ha det bra!

Miafia sa...

Hej Berne och kul att du skrivit en kommentar!
Låter ju helt perfa att du tycker att ditt första GBG-varvet var bäst. Låter som skön melodi i mina öron.
Kram tillbaka!