22 mars 2009

Den kom, den försvann

men ska väl träda fram igen. Snart. Helst igår.
Det var faktiskt vår i lördags, jag lovar. Grannarna kom ur husen, asfalten blev grusfri, ungarna cyklade, vi tog en riktigt långpromenad.
Det var glädje och energi!

Söndagen började gott med bio x 2 i tankarna. Det är inte ofta vi går på bio. Det är liksom lite svårt att få till alla gånger. Men denna dag slog vi på stort. Först åkte vi ända till stan för att gå på en förhandsvisning på Tomtar och Troll. Barnen tyckte den var bra. Inte jag och sambo. Men det viktiga i sammanhanget är ju faktiskt att våra söta små barn var nöjda!

När vi promenerade igenom Humlegårdsparken (heter den så?) så började det snöa lite smått för att sen övergå till mera. Bakslag i mars har vi väl aldrig varit med om förr eller hur? Men på något sätt tycks man förtränga detta faktum gång på gång och år efter år.

Nåväl, att prata väder lägger jag av med i detta nu. Inget jag kan påverka så varför tjöta om det...

Bio nummer 2 påbörjades efter att vi dumpat kidsen hos farfar. Män som hatar kvinnor. Som jag längtat, som jag tjatat på sambo att läsa ut boken snabbt.

Jag hade satt taket riktigt riktigt högt då jag hört från ALLA att den ska vara helt fantasktiskt bra. Och den var bra, MEN jag trodde den skulle vara bättre, faktiskt! Skådespelarna gjorde ett otroligt bra jobb även om jag inte helt köpte Nyqvist i rollen som Blomkvist. Det var helt enkelt inte min bild av honom. Men det fanns andra som lyfte rollbesättningen och då tänker jag främst på Peter som Nils Bjurman, vilken talang. Han lyckades verkligen förmedla den där grymma, sjuka känslan. Jag rös vid dessa scener, hua!
Jag saknade vissa saker i filmen. Självklart förstår jag att man inte kan ta med allt, men ändå.
Jag saknade till exempel Blomkvist relation med Erika Berger.
Jag hade inte målat upp samma miljö och då tänker jag främst på Hedebyn, runt omkring herrgården.

Det är ett intressant faktum hur olika vi känner när vi läser en bok. Hur olika vi ser på personer och miljö. Fast det är väl det som är tjusningen, att låta fantasin flöda fritt utifrån en själv.
Det är ju därför jag älskar att läsa!

Ha det gott all of you out there! ;-)

12 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Herr Vinter har ännu inte fattat att han inte är välkommen åter. Hans dystra anlete sprider sörja omkring sig - återigen... Nu vill jag att Fröken Vår visar sitt bredaste leende och värmer mig med sina slängkyssande solstrålar. Fröken Vår - var är du?

Och så filmen... Filmen var mycket bra - men boken bättre. En del saker stämmer ju inte alls in på boken.

Har Du som läser det här inlägget INTE sett filmen - läs INTE nedan.

Visst - man har gjort om en hel del saker för att bättre baka in storyn. Detaljer jag saknar tex. Jag tänker på Wennerström-delen, Millenium-delen, Berger och Mickes relation, hur Martin fick ner Micke i källaren, hur Lisbeths dator egentligen gick sönder mm. Men som film sett så var den bättre än bara godkänd. Orättvist kanske att bedöma en film utifrån en grymt bra bok?

P.S. Raderade första inlägget pga ett litet litet litet stavfel. När ska man kunna editera sina inlägg egentligen? D.S.

Åsa! sa...

Det är alltid lite klurigt om man läst en bok, och sedan ser den som film. Men jag gillade filmen, kanske för att det var så länge sedan jag läste boken att endel saker bleknat lite i mitt korta minne:)
Ha en go vecka! Snart är det vår igen:)

CharmKatti sa...

Det var nog för mig som med ÅSa, det är mer än ett år sedan jag läste boken, och då dessutom i morfin-ångor...:-)

Åsa sa...

Det är lite så jag känner, det var länge sedan man läste boken och jag har min bild och vet inte om jag vill förstöra den... sen har ju inte Dennis läst boken än, tror inte han kommer att göra det heller. Han vill läsa om maffian och andra världskriget!!! Så jag får se om jag ser den...

Miafia sa...

Kära Michael, först trodde jag att du var en annan Michael, alltså inte min Micke. Att det bor en sådan fin poet i dig gör mig glad och lycklig :-)
Btw om du skriver rätt från början så behöver du inte editera *s*
Pöss

Åsa, klart det är så. Lättare att vara petig om man har detaljerna färskt i minnet.

Katti, du är förlåten ;-)

Åsa, det är klart du ska se den! Du kommer att ångra dig annars. Den var bra jag lovar så ge den en chans. Miljön och skådisarna kanske passar dig perfa.
Dennis får nog ta och vidga sina vyer lite, sådana bra böcker kan han ju bara inte missa. Säg att det är nazister med så läser han säkert :-)

Tant Janet sa...

Ja nu längtar till och med jag efter våren!

Unknown sa...

Vi har också haft vår, men nu är den borta igen. Blä!

Vet inte om jag vill se filmen faktiskt, det är ju det där med "fel" skådisar som kan förstöra mycket. Inte så förtjust i Nyqvist faktiskt. Men jag får se, det lär väl bli på DVD i så fall.

Anonym sa...

Hej

Jag vill också så gärna se Stieg Larssons film, har längtat länge. Måste bara finna mig en tid.....

Wojtan

Miafia sa...

Jeanette, brukar du inte göra det annars?

Mialena, den kom och försvann hos dig med alltså. Men det kommer igen, det har jag bestämt!
Jooo du måste se den...Intressant att höra din åsikt.

Wojtan, att denna tid alltid ska vara emot oss. What to do, what to do?

Unknown sa...

Jag får vänta på DVDn, helt klart. Återkommer med kommentar!

Anonym sa...

Hej fran DC,
Vad avis jag blir att ni har sett filmen. Ja ja, jag overlever val...
Den hinner sakert komma pa DVD innan jag landar i Sverige i maj. Horru, det gick inte att INTE lasa dina kommentarer om filmen Micke... ;)
Kram fran ett varlikt DC