18 augusti 2008

Läs många gånger, bli mer och mer förvirrad

Med anledning av titeln på förra inlägget så började jag fundera på huruvida min stavning (struket) var korrekt. Inte blev jag klokare av att hitta det här:

stryka stry`ka verb strök strukit struken strukna, pres. stryker
Källa: Nationalencyklopedins ordbok

Jag och min sambo försökte slå våra kloka huvuden ihop och kom fram till att min stavning lät alldeles förträfflig, men strax därefter ändrade vi oss.....hmmm.

Ska nog sova på saken och se om jag vaknar något klokare!

Sov gott, dröm fina drömmar!

4 kommentarer:

CharmKatti sa...

Jag tror att det rätta just i din mening borde vara strukna, det låter liksom bäst. -som är strukna ur dagens receptböcker...

Självklart får du länka till min blogg! Jag har redan länkat till din...utan att fråga, sorry! Men hoppas det är okej ändå:-)

Kan vara att dojjorna är för hårt knutna, men vill ju att dom ska sitta ordenligt, vill inte ha skavsår...nåja, ska prova igen, innan jag tar mig till löplabbet.

Åsa! sa...

Så är det med ord och stavning, ju mer man tänker på det, destå konstigare låter det...

Unknown sa...

Jag tycker också strukna. Ibland får man snällt formulera om meningen så att det låter okej :)

Miafia sa...

Charmkatti, eftersom jag kommit ut med ett nytt inlägg i avhandligen så undviker jag att nämna något här.
Hoppas skorna känns bättre med "snällare" knytning!

Åsa, visst är det så. I have gone crazy på ordet *s*

Mialena, visst låter det mkt bättre men se mitt nya inlägg så får vi se om du ändrar dig!