23 augusti 2008

En dag med Stieg Larsson

Min goa, söta, vackra vän med den där tacksamma jeanshäcken (om ni kommer ihåg annars klicka här) hon har i flera dagar varit på mig om denna/dessa böcker. Det är en serie om 3 och de ska vara helt fantastiskt bra. Chrisse, ja hon kallas så, berättade att flera på hennes jobb uttryckte en avundsjuka för att hon "hade dessa kvar!"
Så igår när jag var inne i Vaxholm för att handla mat så stannade jag till utanför Konsum där det på helgen står en man och säljer böcker till VÄLDIGT bra priser. Tror ni inte att jag snubblade över de två första böckerna Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden.
Bakom mig står en kvinna och pratar med mannen som säljer och när hon ser att jag håller i böckerna så säger hon

- Åhhh har du dom kvar, vad jag blir avundsjuk

Budskapet kan väl inte vara mer än glasklart, eller hur?

Jag klev upp tidigt i morse, ja för att vara mig och lördag, och började läsa. Men har väl blivit "avbruten" av både barn, den lilla (den stora är på fotbollsmatch), telefon, OS (en grymt bra handbollsmatch mellan Norge-Ryssland) och så ett ORD som jag var tvungen att slå upp. Det var därför jag satte mig vid datorn och fastnade här på bloggen ;-)
Ordet är pratminus och har varit med två gånger redan på 16 sidor.
Jag har då aldrig hört ordet eller i varje fall inte vad jag kommer ihåg nu så här många år efter skolbänken. Jag hade förvisso 5:a i svenska vilket torde innebära att jag ska kunna både ditten och datten men får väl skylla på att jag har tappat några (läs: många) ord från ordförrådet.
Google är mitt verktyg idag och jag fick således fram att "pratminus är ett långt streck – ett tankstreck."
Alltså som det jag skrev ovan -Åhh har du dom kvar.....

Nu kan jag alltså fortsätta att läsa när jag förstår innebörden och kan bara hoppas att jag inte blir avbruten på ett tag eller att det dyker upp något nytt ord som jag inte kan!
Den som lever får se... ;-)

Ha en härlig lördag mina goa vänner!

8 kommentarer:

Åsa! sa...

Det är bland dom bästa böcker jag någonsin läst! Bara att njuta. Ha en go helg med herr Larsson!

Unknown sa...

Det jobbigt när man stör sig på ord sådär. Vad skulle vi göra utan google? ;)

Kanonbra böcker, verkligen. Jag har bara trejde boken kvar, och vägrar envist läsa den. Då finns det ju ingen mer sen - trist!!!

CharmKatti sa...

Jag har läst alla tre, dom två första tog jag på en helg:-) Hade inget annat för mig just då, låg på sjukan och väntade. Så hade jag liskom tid att läsa. grymt bra böcker. även den tredje är riktigt bra. men bok nummer två tycker jag är den bästa.
Nu kommer ju första boken som film, den ser jag fram emot. Och ja, det är som dom säger, du har det bästa kvar. Kram på dig!

Anonym sa...

5a i svenska, oj det var inte illa. Jag hade 4a i maskinskrivninga. Var snabbast i klassen faktiskt. En stark 4a.

Anonym sa...

Tjena Marie! Var ute och spelade på internetet som Bengan alltid säger(ha ha), kollade in lite om ev film på böckerna med Stig Larsson. Träffade på något lustigt då,det finns två Stig.Din Stieg han stavar sitt namn så,enligt koll på nätet. Det finns en namne nämligen som också är författare,så dessa grabbar har singlat slant om vem som skulle ändra namn. Din författare losade. Men detta visste du nog? Endast för info! Puss å Mlam Götet.

Miafia sa...

Åsa, jag förstår lätt vad du säger och håller med! Har sträckläst båda två och nu måste jag bara köpa den sista. NUUUU!

Mialena, jag skulle aldrig kunna hålla mig, är alldeles för nyfiken ;-)

Katti, jag lämnar betyg när jag läst samtliga. Än så länge är jag helt makalöst överraskad och "tagen på sägen" över hur bra de är! Kram

Peter, inte visste jag att du var så flink i fingrarna ;-)

Woodypapsen, tackar för info, visste inte, men nu har jag läst på lite mer tack vare dig/er! Puss och kram

Unknown sa...

Måste medge att det underlättar att den inte säljs här... Än...

CharmKatti sa...

Är du så inne i dina böcker att du inte har tid att blogga längre:-)