8 september 2008

Borrelia is in da house...eller nåt

Med 5 st utslag (stora, röda ringar och vanlig hudfärg i mitten) på armar och en mitt i pannan på Matteus, så ringde jag igår till sjukvårdsupplysningen för att få svar på mina frågor. Jag hade ju självklart redan googlat lite på just borrelia och var nästan helt säker på att hon skulle bekräfta min farhåga. Men icke sa nicka, hon började genast prata om ringorm (smittar från djur till människa, vanligt bland kossor, marsvin och katter). Vad gäller borrelia så har man inte fler än ett utslag och bara där fästingen bitit sig fast konstaterade hon. Hon gav mig rådet att ringa Vårdcentralen vilket jag gjorde i morse. Vi fick en tid kl. 10:00 hos läkaren. Hon tittade på utslagen och sa

- Ja, det här ser ut som borrelia.

Jag berättade vad rådgivningen sagt och hon kikade och visade mig ringormsbilder och borreliabilder och vi var båda överrens om att det var mycket mer likt borrelia. Hon förklarade också att man visst kan få fler utslag och de kallas för multipla erytem. Det är inte jättevanligt men det förekommer.
Men hon tyckte att det var lika bra att behandla båda, för några prover tas inte i detta skede. Och det gick jag ju självklart med på, bättre att ta det säkra före det osäkra! Borrelian är viktig att bli av med för ju längre tid man väntar desto värre symtom och ringorm smittar (via kroppskontakt) och det vill vi ju inte göra.
Så nu är det antibiotika 3 ggr/dagligen i 10 dagar som gäller och en salva mot ringorm. Han får vara hemma från dagis 2 el. 3 dagar.
Det viktiga är i varje fall att allmäntillståndet är bra och att han är pigg och glad. Det tackar vi för och hoppas han slipper sina utslag fort och att inga andra symtom dyker upp!

Sen är jag väl inte så där jätteimponerad av sjukvårdsrådgivningen som inte verkar ha läst på ordentligt, fy på er!

Höll på att glömma i förvirringen: jag tränade aerobics igår igen i 90min, hårt och svettigt och kul som alltid! Idag blir det vila för jag ska kolla när Marcus tränar innebandy för andra gången, himla kul :-)
I morgon ska jag jogga!

4 kommentarer:

Åsa! sa...

Fästingar är skit!!! Hoppas han blir pigg snart igen Matteus!
Innebandy, det är destå roligare, jag ska snart iväg och fysträna innebandy tjejerna. Eftersom jag är lite förkyld ska jag vara en sån där plåga som står brevid och jagar på ikväll! Annars brukar jag springa med dom för att få ett hum om hur jobbig jag är:)

CharmKatti sa...

jaa du Marie, lyllo dig som får träna. Nej, då jag är inte alls bitter...
Hoppas verkligen att Matteus blir bra och att penicillin och salva hjälper. Men det måste ju gå att ta reda på vilken av åkommorna det är? Har du sett nån fästing på lillkillen?

Unknown sa...

Mmm - riktigt synd det där med sjukvårdsupplysningen. Men det hör väl till undantagen antar jag. Jaså - du ska jogga i morrn? Sällis? Annars får vi turas om i mörkret...

Miafia sa...

Åsa, snart hoppas vi på bättring idag har han varit lite sämre med feber och huvudvärk men de ska nog vända.
Innebandy är kanonkul, spelade själv ett tag i korpen med jobbet. En tuff, svettig sport;)
Det måste vara kanonkul att träna ett lag. Spelar din dotter då?

Katti, din tid kommer med träning. Gör som naprapaten säger så får du välja något som passar dig och din kropp sen.
De tar inga prover just med anledning av att de inte alltid syns att det är Borrelia, därför behandlar man bara. Jo han har haft en fästing på sig..någongång i somras.

Micke, det blev inte sällis ju. Men en annan dag, puss!